söndag 5 april 2009

Djuren i Skoogsdungen, 1

Första djuret i Skoogsdungen är Ylande Igel. Ylande Igel är svart och vit, har vassa klor, mjuk päls och en vilja av stål. Hon äger Skoogsdungen, alla varelser och alla växter som finns här. Klockan fyra på morgonen kommer hon ylande in i mitt sovrum för att tala om att jag ska städa hennes låda eftersom hon behöver gå dit, städa för att hon just varit där eller hålla henne sällskap medan hon är där. Och tro inte att min försämrade hörsel räddar mig från att slippa höra. Igel har hittat en frekvens som jag inte bara hör, men också hindrar mig från att sova. Hon grälar på mig när jag diskar för sent på kvällen, bakar pepparkakor mitt i natten eller smiter ut igen när jag nyss kommit hem.

För mig är katten livsnödvändig. Vi är lika egensinniga och envisa, vi går vår egen väg men är ändå mycket kärleksfulla. Ylande Igel är min tredje katt, inte lik någon av sina bröder, som dog i en brand, innan hon kom in i mitt liv. Från början var hon mycket rädd och osäker och hade egentligen bara en sak klar för sig: Människan kan alltid svika. Att hon nu är så trygg med mig att hon inte blir rädd vad jag än gör, känns som en seger. Hon är däremot skygg för många andra, och kan gömma sig i klädkammaren i timmar för att slippa bli sedd.

Just nu blänger hon på Någon från Fjärran ort, som klivit in i mitt hem och mitt liv och gjort sig hemmastadd. Någon försöker fjäska för Igel, men Igel är hårdkokt och gillar inte riktigt att hon fått konkurrens. Men det går ändå sakta, sakta framåt. Vi kommer väl yla ikapp när Någon åker hem.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att du överlever besöket!

    Be denna Någon skicka din adress så kommer efterfrågad elförsörjning med första bästa brevbärare (eller sämsta....)

    /Nassisten

    SvaraRadera
  2. Hej Mammamuh! Ett mått på min trötthet lär vara att det tog flera minuter innan jag fattade vem du var och vad du menade. Uppgifter kommer via mail eller telefon. Om jag överlever besöket? Fråga hellre hur jag ska överleva när hen åker hem! För det blir en utmaning!

    SvaraRadera