fredag 10 april 2009

"Talal" - ännu ett ord som borde in i svenska akademins ordlista!

Jag som älskar ord, tycker nog ibland att språket har fått en del konstiga tillskott. Hur klarade sig mänskligheten innan ordet "typ" dök upp i var och varannan mening. Ingen verkar kunna föra ett normalt samtal utan detta ord, som i alla fall jat tycker är fullständigt värdelöst. Inte blir jag lyckligare av att komma på mig själv med att använda det.

Men vem kommer på de nya orden? Ett litet barn, kanske? De ord som barnen kommer med är i alla fall roliga och ofta rätt logiska, när de hittar på ett uttryck för något de inte har ord för. Men allra roligast är de ord som uppstår när ett ord är för svårt att säga. En liten flicka, som jag ännu inte lärt känna, uppfann ordet "talal". Nu är det ett arabiskt namn, men det har inte med saken att göra. "Talal", i det här fallet, är "tadaa!" som väl är tveksamt om det är ett ord, det heller. Men jag tycker definitivt det är mycket roligare!

Så här säger vi "talal", medan Snigel/Igel blänger på oss och undrar om vi är galnare än vanligt. Hur skulle det vara möjligt?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar